Tarihi eserler bir tık uzaklıkta

Karadeniz Teknik Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nden Öğretim Üyeleri, Trabzon’daki Tarihi Yapıları Dijital Ortamda Topluyor

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Öğretim Üyesi Dr. Temel Sağlam önderliğindeki ekip, Trabzon’daki mimari çeşitliliği ve tarihi yapıları dijital ortamda bir araya getirerek tanıtma amacıyla projeler geliştiriyor.

Bellekten Dijitale Trabzon Tarihi Yapı Mirası Projesi kapsamında, bilgisayar, harita, mimarlık, tarih ve sanat tarihi alanlarında uzmanlaşmış akademisyenler bir araya gelerek Vakıflar Bölge Müdürlüğü tarafından koruma altında olan 260 yapı üzerinde çalışmalar yürütüyor.

Akademisyenler, yapılara tarihçe, mimari özellikleri, planları, malzemesi ve daha fazlasına dair detayları içeren bir internet sitesi oluşturarak, ziyaretçilerin bu tarihi yapılar hakkında bilgi edinmesini sağlıyor.

Trabzon’un en popüler turistik mekanlarının başında gelen Ayasofya Camii, Kızlar Manastırı, Taşhan, Bedesten ve Zağnos Paşa Köprüsü gibi yapılar da projenin odak noktasında yer alıyor.

Ziyaretçiler, tarihi yapıların giriş bölümlerine yerleştirilen karekodları cep telefonlarıyla tarayarak yapılar hakkında detaylı bilgilere kolayca erişebiliyor.

Projenin yürütücüsü Dr. Temel Sağlam, projenin TÜBİTAK tarafından desteklendiğini ve amacın Trabzon’un tarihi yapılara ve mimari mirasa olan ilgiyi artırmak olduğunu belirtti.

260 Tarihi Yapı Dijital Ortama Taşındı

Projenin başlangıcında sadece Vakıflar Bölge Müdürlüğü’nde yer alan yapıları listeleyen ekip, saha çalışmaları sırasında farklı kurumlara ait yapıları da projeye dahil ettiklerini aktardı. Bu sayede Ortahisar’da bulunan 260 yapı üzerinde detaylı çalışmalar yaptılar.

Tarihi Yapılar Medeniyet ve İşlevlerine Göre Sınıflandırıldı

Dr. Temel Sağlam, yapıları medeniyetlerine ve tarihlerine göre sınıflandırarak çalışmalarını yürüttüklerini belirterek, dönemsel sınıflandırmada Helenistik dönemden Cumhuriyet dönemine kadar geniş bir yelpazede yapıları incelediklerini açıkladı.

İşlev sınıflandırmasında da dini ve sivil yapılara özel olarak 30’dan fazla grup belirlediklerini söyleyen Sağlam, yapıların detaylı analizlerinin projenin temelini oluşturduğunu vurguladı.

“Başka Yerde Ulaşılamayacak Bilgilere Erişim Sağlanıyor”

Proje kapsamında yapılar için oluşturulan karekodların önemine değinen Sağlam, ziyaretçilerin bu karekodlar aracılığıyla yapılar hakkında eşsiz bilgilere kolayca erişebileceğini belirtti. Karekodlar, yapıların giriş kapılarına veya tabelalarına yerleştirilerek, ziyaretçilerin tarih ve mimari hakkında interaktif bir deneyim yaşamaları hedefleniyor.

Sağlam, yapılan çalışmaların yeni bilgilerin keşfedilmesini ve tarihi envanterlerin dijital platforma aktarılmasını kolaylaştırdığını ifade etti. Bu sayede, Trabzon’un zengin tarihi mirası daha geniş kitlelere ulaştırılarak korunması ve tanıtılması amaçlanıyor.

Related Posts

YKS 200, 210, 220, 230, 240, 250, 260, 270, 280, 290, 300 puanla nereye girebilirim?

ÖSYM YKS 200-300 puan arası tercih edilebilecek bölümler ve devlet üniversiteleri adaylar tarafından araştırılıyor. Peki, YKS 200, 210, 220, 230, 240, 250, 260, 270, 280, 290, 300 puanla nereye girebilirim?

ÖSYM 2025 ALES/2 sonuçlarını açıkladı

ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES), 6 Temmuz tarihinde tamamlanmıştı. ÖSYM’nin internet sitesinde yer alan duyuruya göre, 2025-ALES/2’nin değerlendirme işlemleri tamamlandı. Sonuçlar yapılan erişime açıldı.

Üniversite tercih maratonu başladı: Öğrenciler nelere dikkat etmeli?

Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonuçlarının açıklanmasının ardından milyonlarca aday için tercih süreci resmen başladı. Öğrenciler, hayalini kurdukları üniversite ve bölümler için tercih listelerini hazırlarken dikkatli ve bilinçli adımlar atmak zorunda. Uzmanlar, tercih döneminin sınav kadar önemli olduğunu vurgularken, adayların puan odaklı değil, ilgi ve hedef odaklı hareket etmeleri gerektiğini söylüyor.

LGS 1’incisi Ömer: Bol bol kitap okudum

Batman’da Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında yapılan merkezi sınavda 500 tam puan alan 3 öğrenciden 1’i olan Ömer Apari (14), sınav sürecinde düzenli çalışmanın yanı sıra bol bol kitap okuyarak hazırlandığını söyledi.

18. İstanbul Bienali’nin mekânları duyuruldu: Şehrin ritmini sergi deneyiminin parçası hâline getiren bir rota

18. İstanbul Bienali’nin mekânları duyuruldu: Şehrin ritmini sergi deneyiminin parçası hâline getiren bir rota

CHP’den ‘zorunlu eğitim kısalacak’ iddialarına tepki: ‘Zorunlu eğitimden vazgeçilemez’

CHP Emek Büroları, zorunlu eğitimin kısaltılacağı iddialarına ilişkin, “Çocuklarımızın geleceği için yapılması gerekenler nettir: Zorunlu eğitimin kısaltılması çalışmalarına derhal son verilmeli, sürekli çocuk işçi ölümleriyle gündeme gelen MESEM uygulaması durdurulmalı, laik, bilimsel ve parasız eğitim güvence altına alınmalı, eğitimde cemaat ve vakıflarla yapılan tüm protokoller iptal edilmelidir” açıklamasını yaptı.